Het Flentrop orgel van de Grote- of
St. Janskerk in Schiedam
€ 449,-
Dit neo-barok orgel (1975) met romantische invloeden, heeft 40 + 15
stemmen verdeeld over 3 + 1 manualen en pedaal.
Korte historie
In 1970 besloot de hervormde gemeente om een nieuw orgel te laten
bouwen en dankzij de financiële steun van een instelling kon men tot
aankoop overgaan.
In 1971 werd aan Flentrop Orgelbouw B.V. te Zaandam de opdracht
gegeven. Flentrop bouwde een nieuw orgel in de oude kas van Niehoff
(16e eeuw) en de pedaalkassen van Jacob Cools (1712), waarin Standaart
in 1919 een pneumatisch orgel had gebouwd.
Wat nog restte van het oude pijpwerk is bij de herbouw opnieuw
gebruikt.
In 1975 werd het instrument opgeleverd.
Qua klank sluit het nieuwe instrument zoveel mogelijk aan bij de
oud-nederlandse traditie. Daartoe is o.a. het pijpwerk vervaardigd uit
orgelmetaal met een hoog loodgehalte.
In 1994 vond een her-intonatie en een verandering van stemming van het
instrument plaats.
De Werkmeister-III stemming werd vervangen door een gelijkzwevende
stemming, de winddruk werd verlaagd en intonatiecorrecties werden
uitgevoerd. Deze werkzaamheden werden verricht door Flentrop Orgelbouw
onder adviseurschap van ir. H. Kooiker. De her-ingebruikname vond
plaats op 29 juli 1994.
In 2006 werd door Herman Pelgrim een Cymbelster geplaatst.
In 2011 is er door de firma Van Den Heuvel groot onderhoud uitgevoerd
in samenwerking met Herman Pelgrim. Het pedaal werd uitgebreid met een
nieuw gemaakte Roerquint 12' en een Prestant 16' afkomstig uit het
orgel van de Magnalia Dei Kerk te Schiedam.
Nadat in november 2011 genoeg geld was ingezameld kon begin 2012
begonnen worden met het realiseren van een uitbreiding met een
pedaalregister Fagot 32 voet. Deze werd op de nieuwe mechanische laden
achter de oude pedaalkassen geplaatst.
De werkzaamheden vonden plaats onder advies van de Schiedamse
orgelbouwer Herman Pelgrim. Tijdens het Koninginnedagconcert van 2012
werd de Fagot officieel in gebruik genomen.
In 2014 werd een offerte gemaakt voor uitbreiding van het orgel met
een 4e manuaal als zwelwerk. Hiervoor heeft men (nog) geen middelen
vrij kunnen maken echter Sygsoft heeft gebruikmakend van samples van
één van onze andere Samplesets toch dit zwelwerk bijgemaakt ongeveer
zoals het in de offerte was aangegeven. Op deze manier kunt u zich
toch indenken hoe het had kunnen gaan klinken of misschien in de
toekomst zal gaan klinken.
Het Niehoff-orgel
De oudste vermelding van een orgel dateert uit 1498, toen Albert
Dirckz werd herbenoemd tot organist van de Grote Kerk.
Rond 1550 bouwde de befaamde orgelbouwer Hendrik Niehoff een nieuw
instrument bestaande uit Hoofdwerk en Rugwerk. De kassen waren
voorzien van fraai beschilderde luiken.
In 1680 breidde Appolonius Bosch het orgel uit met een bescheiden
Bovenwerk. Vermoedelijk werden toen ook de windladen vervangen en
gezien de aanbrenging van het jaartal "1680" tussen de pijpenvelden
van Hoofd- en Rugwerk, is toen ook de frontindeling gewijzigd.
ln 1712 breidde Jacob Cools het orgel uit met een vrij pedaal,
aangebracht in nieuwe zijkassen. De forse pedaalvelden gaven het front
door de ontstane breedtewerking een ander aanzicht. De ornamentiek
tussen hoofdkas en pedaalkassen werd in 1724 aangebracht door de
Rotterdamse beeldhouwer Alexander Pluskens. Beeldhouwer Français van
Douwe vervaardigde het snijwerk op de pedaalkassen en het hoofdwerk.
Ook het beeld op de middentoren van de bazuinblazende engel is van
zijn hand.
Rudolph Garrels bracht in 1737 een vijfde balg aan en een nieuw
pedaalklavier.
Vermoedelijke dispositie toen:
Het orgel heeft de 19e eeuw vrij ongeschonden doorstaan. Naast het
gebruikelijke onderhoud werden slechts geringe wijzigingen
aangebracht.
Het Standaart-orgel
Aan het begin van de 20e eeuw was een nieuwe restauratie noodzakelijk
geworden. In 1915 adviseerde toenmalig organist van de Grote Kerk
Hendrik Jan Pieter Textor (1847-1929), (leerling van Samuel de Lange
sr.) het orgel te laten restaureren door de Schiedamse orgelfirma
Standaart. Textor was ongetwijfeld gecharmeerd geraakt van de moderne,
industriële orgelbouw zoals Standaart deze praktiseerde. De vele kerk-
en theaterorgels die Standaart leverde in de regio (o.a. NPB-kerk en
Passagetheater Schiedam, Stadhuishal Rotterdam, div.orgels in
Vlaardingen) werden gebouwd volgens het toen moderne pneumatische
systeem, voorzien van vele speelhulpen en een gemakkelijke
bespeelbaarheid. Niet gehinderd door historisch besef werd het Niehoff
orgel afgebroken en vervangen door een nieuw pneumatisch orgel,
geplaatst achter het oude front. De hoofdwerk-kas werd daartoe
uitgediept en verbreed om plaats te bieden aan Hoofd- en Zwelwerk. De
overbodig geworden rugwerk-kas bood voortaan ruimte voor muziekboeken.
Van het oude Niehoff-pijpwerk werd de Baarpijp 8', Quintadeen 8' en
een gedeelte van de Octaaf 4' (pedaal) opnieuw gebruikt.
Tijdens de kerkrestauratie van 1945-1948 werd het orgelfront
gerestaureerd, waarbij de originele beschildering weer naar voren
kwam. De fa. Flentrop voerde herstelwerkzaamheden uit in 1952. Na 50
jaar was het "Standaart-apparaat", zoals organist Jacques P. Bekkers
het noemde, uitgespeeld. Men had toen al lange tijd het voornemen met
gebruikmaking van de historische kassen een nieuw mechanisch orgel te
bouwen.
Het Flentrop-orgel
In 1971 werd aan Flentrop Orgelbouw B.V. te Zaandam de opdracht
gegeven een nieuw instrument te vervaardigen. Stilistisch uitgangspunt
was het overgebleven historisch materiaal van Niehoff.
Het nieuwe pijpwerk werd daarom vervaardigd uit orgelmetaal met een
hoog loodgehalte en wijde mensuren. Het orgel werd gestemd in een
Werckmeister III-temperatuur.
Zo vormden front en orgel weer een eenheid. In 1975 vond de oplevering
plaats.
Herintonatie
Op verzoek van organist André Verwoerd vond in 1993 een herintonatie
plaats op verlaagde winddruk ter verkrijging van een mildere
orgelklank. Daartoe werd ook de ongelijkzwevende stemming gewijzigd in
een evenredig zwevende temperatuur.
Deze werkzaamheden werden uitgevoerd door Flentrop Orgelbouw.
Orgelbouwer Herman Pelgrim heeft nadien de tongwerken gereviseerd en
in 2006 een Cymbelster geplaatst.
Renovatie en uitbreiding
In 2011 vond een revisie plaats door J.L. van den Heuvel Orgelbouw bv.
te Dordrecht. Het groot onderhoud concentreerde zich op schoonmaak en
restauratie van het pijpwerk, vernieuwing van loden conducten en
herstel van speel- en registertractuur. Voor het pedaal werd een
zelfstandige windvoorziening vervaardigd, bestaande uit twee motoren
en balgen. Achter de twee 17e eeuwse pedaalkassen werden nieuwe,
mechanische pedaalladen aangebracht met electrische sleepbediening.
Op deze laden werden in eerste instantie twee houten pedaalregisters
geplaatst:
-Prestant 16', houten pijpwerk van G. van der Kley (1920) afkomstig
uit het orgel van de v.m. Oosterkerk, later toegevoegd aan het orgel
van de v.m. Magnalia Deikerk, beide in Schiedam.
-Roerquint 12', nieuw register vervaardigd door Van Den Heuvel
Orgelbouw.
-een derde sleep werd gereserveerd voor plaatsing van een Fagot
32'.
In januari 2012 is ook dit nieuwe register geplaatst en werd op 30
april in gebruik genomen.
Over de opnames
Drie kanalen techniek
Alle gebruikte samples zijn vanuit 3 posities in stereo (24 bit 96kHz)
opgenomen.
De set wordt geleverd in de door Sygsoft uitgedachte 3-kanalen
techniek waarbij het voor de gebruiker mogelijk is de luisterpositie
zelf in te stellen.
Er zijn 3 posities te weten:
1: Front, zeer dichtbij het orgel opgenomen. U hoort hier een zeer
directe opname die goed is te gebruiken voor studiedoeleinden.
2: Midden (Middle), deze opname is gemaakt op ongeveer 3 x de bij de
frontopname gebruikte afstand.
3: Achter (Rear), ver weg van het orgel, (ook) te gebruiken als
surround.
Door middel van 3 schuifjes (0 - 100%) kan een mix gemaakt worden van
de drie posities naar eigen smaak.
Meer informatie hierover zie de tab
Systeemeisen.
Overige details
De opnames voor deze sample set zijn gemaakt in oktober 2018.
Opname kwaliteit 96 kHz 24 bit. Voor de set gereduceerd tot 48 kHz 24
bit.
Aantal microfoons: 6.
Aantal samples in deze set verwerkt: 39.847
Aantal regels in de Organ Definition File (ODF): ca. 2.282.130
Gezamenlijk ong. 2000 uur arbeid.
Werkverdeling
Christian Boogaard: Noise reduction, inregelen windmodel,
intonatie, demo's en artistieke adviezen.
Johan van der Waal van Dijk:
Verwerking van de samples en technisch advies.
Rietje Raatgeep:
Administratie en PR.
Fred de Jong:
Lay-out, extra controle samples, loops, ODF en algehele leiding.
Dispositie
van
het Flentrop orgel van de Grote- of St. Janskerk in Schiedam
(groen is bijgemaakt voor hauptwerk)
Man. I:
Hoofdwerk C-f'''
(voor Hauptwerk
uitgebreid tot g''')
Man. II:
Rugwerk C-f'''
(voor Hauptwerk
uitgebreid tot g''')
Man. III:
Bovenwerk C-f'''
(voor Hauptwerk
uitgebreid tot g''')
D. Buxtehude - Fuga in C 3 posities
J.P. Sweelinck - Onder een linde groen
J.S. Bach - BWV 648
J.S. Bach - BWV 645
M. Reger - Liebster Jesu wir sind hier
D. Buxtehude - Fuga in C
J.S. Bach - Deel uit BWV 590
G. Muffat - Aria met variaties
J.G. Walter - Jesu meine Freude Partita 1
J.G. Walter - Jesu meine Freude Partita 2
F. Asma - Hollandse Rhapsodie
J.C. Kellner - Was Gott tut das Ist Wohlgetan
J. Zwart - Dankt dankt nu allen God, Wilt heden nu
treden
J.S. Bach - Schübler Chorale BWV 645 - 650
J. Grison - Toccata (bewerking Feike Asma)
J.C. Kittel - Preludium VI
J.C. Kittel - Preludium VII
J.C. Kittel - Preludium XV
K. van Ingen - Lied 168 Go down Moses
K. van Ingen - Lied 657 Zolang wij ademhalen
J.S. Bach - Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ Aria BWV
639 deest Emans nr 11
J.S. Bach - Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ Aria BWV
639 met tremulant
J.S. Bach - Herr Gott nun schleuss den Himmel auf
BWV 617
J.S. Bach - Herr Gott nun schleuss den Himmel auf
BWV 617
J.S. Bach - Herr Gott nun schleuss den Himmel auf
BWV 617
D. Buxtehude - In dulci Jubilo BuxWV 197
D. Buxtehude - In dulci Jubilo BuxWV 197
K. van Ingen - In dulci Jubilo Koraal
J.S. Bach - Es ist das heil uns kommen her BWV
J.S. Bach - Es ist das heil uns kommen her BWV
J.S. Bach - Es ist das heil uns kommen her BWV
J.S. Bach - Erstanden ist der heilge Christ BVW 628
Anh 51
J.S. Bach - Erstanden ist der heilge Christ BVW 628
J.S. Bach - Erschienen ist der herrliche Tag BWV 629
J.S. Bach - Erhalt uns Herr bei deiem Wort BWV Anh
50
D. Buxtehude - Erhalt uns Herr bei deinem Wort Bux
V185
J.S. Bach - Durch Adams Fall ist ganz verderbt BWV
705
K. van Ingen - God gaat zijn ongekende gang
B. Kruis - Psalm 93
A. Guilmant - 5me.Sonate Op.80, I. Allegro
Appassionato
J.S. Bach - Preludium en fuga BWV 535
W.H. Zwart - Koraalfantasie Psalm 111: 1 (Looft
hallelujah looft de Heer)
W. de Penning - Song for reeds
W. de Penning - Inleiding op Psalm 72
W. de Penning - Algemene inleiding op Psalm 72
W. de Penning - Tempete 'd automne
W. de Penning - Greetings From The East
W. de Penning - Rêverie
W. de Penning - Kort voorspel over Psalm 149
W. de Penning - Koraalfantasie
W. de Penning - Impression over In het begin lag de
aarde verloren
W. de Penning - I vow to thee
W. de Penning - Invention I
W. de Penning - Invention II
W. de Penning - Invention III
W. de Penning - Invention IV
W. de Penning - Invention V
W. de Penning - Invention VI
W. de Penning - Invention VII Finale
W. de Penning - Psalm 72 in moderne stijl
W. de Penning - Gij die alle sterren houdt
W. de Penning - Psalm 80
W. de Penning - Beveel gerust uw wegen (recit)
W. de Penning - Vrije fantasie
A. Willscher - Cinq noëls du Perigord (2020)
P. Cattaneo - Variations sur un alsacien noël
(2018-2019)
P. Cattaneo - Ninna nanna degli Angeli (2020)
P. Cattaneo - Ninna nanna della Vergine Madre (2019)
J. Nieland - Postlude (1962)
C. Ferrari - Il teatro della peste (2020)
L. Graap - 10 kleine leichte Orgelstücke GWV 821
(2020)
H. Bayani - Organ Sonata No.1 (2010)
J. Nieland - Postlude Te Deum laudamus (1954)
J.S. Bach - Pièce d'Orgue BWV 572
J. Alain - Variations sur un thème de Clement
Janequin
J.S. Bach - Komm Gott Schöpfer Heiliger Geist BWV
667
J.S. Bach - Herr Jesu Christi dich zu uns wend
BWV655
K. van Ingen - Psalm 90
G.F.Haendel - Arrival of the Queen of Sheba
Download Informatie
van het Flentrop orgel van de Grote- of St. Janskerk in Schiedam
Downloadbestanden: Zodra uw betaling bij ons binnen is, krijgt u via uw mail toegang tot
de downloadbestanden.
Belangrijk : Leest u voordat u gaat installeren eerst onderstaande
informatie bij "Algemene uitleg".
Algemene uitleg
Installeren van een sampleset
Belangrijk: Download de nieuwste licensing packages file
https://www.hauptwerk.com/licensingpackages/
Start Hauptwerk 5 (of hoger) op en installeer dit bestand via "menu
File | install organ, temperament or impuls response reverb ..."
Hauptwerk "leert" hiermee welke beveiligde sets op dit moment in de
markt zijn.
Voor gebruikers van Hauptwerk 5 of hoger:
1. Zorg dat Hauptwerk niet geladen is.
2. Open uw iLok account en kies "Licenses / Redeem Activation code",
knip en plak de veel-cijferige code in het schermpje.
3. Activeer uw licentie naar "iLok Cloud" of naar de "iLok dongle".
Plaats de dongle in de Hauptwerk PC (als hij daar nog niet al op aangesloten is)
Gedetailleerde uitleg punt 3:
(Het blijkt dat deze regel niet voor iedereen even duidelijk
is)
3a: Ga naar uw iLok account (log indien nodig in),
selecteer het sampleset waarvan je de activatiecode wilt invoeren.
3b: Uiterst rechtsboven in het iLok-schermpje staat een
grijs/groen vinkje.
Als u hier overheen gaat met de muis ziet u de tekst "Activate
licenses".
Klik op dit vinkje en u krijgt een nieuw schermpje te zien.
3c: Klik op "Activate" en "Ok". Nu wordt het vinkje in het vorige
scherm groen.
3d: Dubbelklik nu op het sampleset wat u gekocht heeft,
in het scherm dat dan opent moet op de bovenste regel "License status active" staan.
3e: Herhaal zo nodig het bovenstaande voor de andere gekocht
orgels.
4. Start Hauptwerk weer en u kunt het orgel installeren en gebruiken.
Let u bij het downloaden en installeren op het volgende:
1. Download alle .CompPkg.Hauptwerk-files.
2. Laat deze files in dezelfde map staan
3. Verander niets aan de bestandsnamen
4. Pak niets met de hand uit.
5. Controleer de MD5 Checksums met het programma WinMD5, gratis te
downloaden vanaf http://www.winmd5.com
of http://www.fastsum.com
Klopt een Checksum niet, gooi dan het foute downloadbestand weg van
de PC en download dat bestand opnieuw.
6. Start Hauptwerk (File/Install organ....), selecteer in de map waarin
u de bestanden zojuist hebt gedownload,
het bestand met extensie .CompPkg_Hauptwerk_rar in Hauptwerk's
"component installer".
Hauptwerk vindt automatisch de overige bestanden.
7. Krijgt u foutmeldingen, scroll dan naar het einde van de log file
(deze opent automatisch als er iets fout gaat bij het uitpakken) om
te zien wat er fout gaat. Meestal mist er een bestand, of er staat
een bestand in de verkeerde map, of een bestand is beschadigd.
8. Kijk voor het laden van het orgel eerst even naar de systeem
informatie betreffende het te verwachten geheugengebruik etc.
Opmerking: Neemt u contact op via het
Contactformulier
als er problemen optreden, we proberen u te helpen.
Systeemeisen
van het Flentrop orgel van de Grote- of St. Janskerk in Schiedam
een moderne snelle computer, minimaal 32 GB RAM en b.v. Windows 10
64 bit
een goede geluidskaart
3 of 4 klavieren of keyboards met (30-tonig) pedaal òf een compleet
electronisch orgel met MIDI uitgang
goede kwaliteit luidsprekers /hoofdtelefoon
De computer
Om de volledige versie van deze sampleset zonder beperkingen te kunnen
bespelen heeft u een moderne snelle computer nodig met minimaal 32 GB
RAM en b.v. Windows 10 64 bit geïnstalleerd. Vanzelfsprekend moet ook
Hauptwerk geïnstalleerd zijn met tenminste versie 5 Advanced. Men zegt
dat de beste resultaten mogelijk zijn met computers van
Apple-MacIntosh. Wij hebben hier echter geen ervaring mee. Exacte
uitspraken over wat er tenminste nodig is zijn erg moeilijk. Op de
"moeder" website
hauptwerk.com
vind u veel informatie hierover:
Prerequisites .
Het virtuele Flentrop orgel van Schiedam wordt geleverd op één 64 GB
USB Stick. Tevens kan de set gedownload worden. De set is beveiligd
met het Hauptwerk Protection System via de dongel van uw Hauptwerk
programma. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het
iLok
systeem.
Hieronder vindt u een
tabel van het geheugengebruik. Op andere systemen
kunnen deze waarden afwijken!
Houdt u er rekening mee dat uw Operating System ook nog flink wat
geheugen in beslag neemt.
De geluidskaart
Een goede geluidskaart in of aan de computer. Deze kaart kan in veel
gevallen ook de MIDI verbinding van de speeltafel naar de computer
verzorgen. Ga voor meer informatie naar
hauptwerk.com .
Klavieren/keyboards/pedaal òf orgel met MIDI
Drie of 4 klavieren of keyboards en een (zo mogelijk 30 tonig) pedaal
òf natuurlijk een compleet electronisch orgel met MIDI uitgang. Er
zijn al de meest prachtige speeltafels speciaal voor het gebruik met
Hauptwerk in de handel.
In Nederland kunt u hiervoor terecht bij b.v.
Bent u handig, dan kunt u met behulp van electronica van b.v.
MIDI-Hardware.com
of
MGB uw
speeltafel voorzien van MIDI. Wijzelf hebben dit gedaan op een
zelfbouw orgel met Heyligers-manualen.
Luidsprekers/hoofdtelefoon
De geweldige geluidskwaliteit van Hauptwerk komt heel goed tot zijn
recht via een zeer goede hoofdtelefoon b.v. AKG of Sennheiser. Wij
geven de voorkeur aan het aansluiten van de geluidskaart op een
(eventueel meer-kanalige) geluids-installatie. Boven genoemde
bedrijven kunnen u ook adviseren over eventuele aankopen op dit
gebied. Wij raden u sterk af om Hauptwerk te beluisteren via in de
monitor ingebouwde luidspreker(tjes) of via een setje
computerluidsprekers van 10 Euro!
Tabel van het geheugengebruik
van
het Flentrop orgel van de Grote- of St. Janskerk in Schiedam
Hauptwerk 6 (ruimte nodig op de harddisk ca. 34 GB)
Betekenis van de kolommen:
A = Aantal geladen kanalen
B = Compressie toegepast?
C = Bit-rate pijp samples
D = Multi release samples geladen?
E = RAM geheugengebruik, Operating System niet meegerekend (GB)
De nrs. 1-2-3: (16 bit, gecomprimeerd single release) is mogelijk maar
vinden wij van onvoldoende kwaliteit.
De nrs. 4-5-6: de standaard Hauptwerk laadwijze 16 bit, gecomprimeerd
en multi release.
De nrs. 7-8-9: de laadwijze 16 bit, oncomprimeerd en multi release.
De nrs. 10-11-12: de laadwijze 20 bit multi release gecomprimeerd.
De nrs. 13-14-15: de laadwijze 20 bit multi release ongecomprimeerd.
Dit heeft onze voorkeur als u over voldoende geheugen beschikt.
Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten mogelijk b.v. de
pijp-samples op 24 bit laden en de geluiden op 16 bit. enz.
Als u er niet uit komt, stuur ons uw vraag via het
Contactformulier.
nr.
Omschrijving
A
B
C
D
E
1
(16 bit) met 1 kanaal geladen single release gecomprimeerd
1
✔
16
✘
5,5
2
(16 bit) met 2 kanalen geladen single release gecomprimeerd
2
✔
16
✘
11
3
(16 bit) met 3 kanalen geladen single release gecomprimeerd
3
✔
16
✘
16
4
(16 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd
(Standaard Hauptwerk)
1
✔
16
✔
9
5
(16 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
(Standaard Hauptwerk)
2
✔
16
✔
18
6
(16 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
(Standaard Hauptwerk)
3
✔
16
✔
26,9
7
(16 bit) met 1 kanaal geladen multi release ongecomprimeerd
1
✘
16
✔
13
8
(16 bit) met 2 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd
2
✘
16
✔
26
9
(16 bit) met 3 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd
3
✘
16
✔
39
nr.
Omschrijving
A
B
C
D
E
10
(20 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd
1
✔
20
✔
13,5
11
(20 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
2
✔
20
✔
26
12
(20 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
3
✔
20
✔
40
13
(20 bit) met 1 kanaal geladen multi release ongecomprimeerd
1
✘
20
✔
16,5
14
(20 bit) met 2 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd
2
✘
20
✔
33
15
(20 bit) met 3 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd
3
✘
20
✔
50
Beeldscherm lay-out van de
speeltafel van het Flentrop orgel van de grote kerk van
Schiedam
Tab 1 : Foto's
Dit tabblad toont het front van het orgel en als u klikt op de foto
ziet u de kerk.
Tab 2 : Registers
Op dit tabblad een eenvoudige weergave van de registers geschikt voor
gebruikers van één touch-screen.
Alle voor Hauptwerk bijgemaakte registers en speelhulpen zijn hier
onderstreept weergegeven.
De knop "MOTOR" schakelt de windmotor in.
De knop "TREMULANT MANUAAL I": Het Hoofdwerk heeft geen
tremulant op het echte orgel maar voor de liefhebber hebben we er een
bijgemaakt.
De knop "Nachtegaal" is een opname van deze stem op het door
Herman Pelgrim
gemaakt koororgel in deze kerk.
We hebben geprobeerd dit aantrekkelijke koororgel ook op te nemen voor
Hauptwerk maar het geluid van de motor liet dit niet toe.
Met de linker 3 schuifjes rechtsboven kan het volume van de
verschillende kanalen worden ingesteld waarmee u in grote lijnen uw
luisterpositie bepaalt.
Schuifje 4 is de zweltrede van manuaal IV. Deze schuifjes kunnen
indien gewenst gekoppeld worden aan een zwelpedaal.
Een aantal stemmen hebben rechts van de knop een rode/gele LED. U kunt
op deze LED klikken zodat de tremulant van deze stem verandert van
"Opgenomen = geel" naar "Gemoduleerd = rood". Met de knop "Tremulant
opgenomen/gemoduleerd" op het tabblad "Schakelaars" kunt u alle LED's
in één keer omzetten. Deze LED's en knop zijn niet in de
"Registration" tabel van deze sample set opgenomen. Wel worden de
instellingen onthouden die u de laatste keer gebruikt heeft.
Het Récit Expressif bestaat voor een groot deel uit samples die lopen
van MIDI 24 tot MIDI 103 dus twee octaven meer dan het klavier toetsen
bevat. Met de knoppen 16/8/4 of 8/4/2 kiest u welk deel u wilt
gebruiken, 2 of 3 tegelijk is ook toegestaan. De tremulant van deze
stemmen is, op de Voix Humaine na, gemoduleerd dus niet opgenomen.
Tab 3 : Schakelaars
De meeste elementen van dit tabblad behoeven eigenlijk niet zichtbaar
de zijn maar voor geïnteresseerden geeft het toch een beetje een
indruk wat er allemaal moet gebeuren om een sample set van deze omvang
werkend te krijgen.
Bedenkt u even dat achter elk (manuaal) knopje 56 (80/IV) lange, 56
(80/IV) lange release, 56 (0/IV) middel-release en 56 (80/IV)
korte-release samples zitten en nog ongeveer evenveel voor de
opgenomen tremulanten. Voor het pedaal geldt hetzelfde echter steeds
30 stuks.
Verder is nog nuttig om te weten dat als u rechts-klikt op een
schakelaar dat u dan direct het juiste voicing-scherm kunt
benaderen.
Met de knop "Tremulant opgenomen/gemoduleerd" kunt u alle LED's
van het Registerpaneel en de rood/witte hoekjes van de
registerplaatjes op de tabbladen "Links" en "Rechts" in één keer
omzetten. Deze LED's, hoekjes en knoppen zijn niet in de
"Registration" tabel van deze sample set opgenomen. Wel worden de
instellingen onthouden die u de laatste keer gebruikt heeft.
Met de knop "Sesquialter Gescheiden/Gekoppeld" kunt u kiezen of
de Sesquialter geheel of gedeeld wordt ingeschakeld. (Gedeeld is
origineel).
Met het schuifje "Célèste 8' Tuning" kunt u de zweving van de
Célèste 8' instellen.
"+" (100) = maximaal te hoog gestemd
"nom" (72) = door ons ingestelde nominale waarde
"0" (50) = geen onstemming
"-" (0) is zweving omlaag zoals b.v. gebruikt wordt bij een Unda
Maris.
Met het knopje "RESET" zet u het schuifje weer op de nominale
stand.
Tab 4 : Virtuele Speeltafel
Dit scherm wordt alleen gebruikt om de diverse manualen met uw console
te verbinden.
Rechtsklik op het te verbinden manuaal en volg de aanwijzingen van
Hauptwerk.
Tab 5 : Wind
Op deze tabbladen een schematische voorstelling van de windvoorziening
van dit orgel. We hebben een appart scherm gemaakt voor de
windvoorziening van het originele orgel en voor het bijgemaakt 4e
manuaal.
Met de diverse schuifjes kunt u de aanvoer van wind regelen voor de
balg en de diverse wind-laden.
Met de "R" of reset knopjes kunt u weer terug naar de
instellingen die ons inziens het beste voldoen. Met de knop
"Sygsoft" rechtsonder kunt u alle 8 schuifjes in één keer
resetten.
Belangrijk:
Mocht u besluiten om een deel van deze sample set niet te laden (b.v.
uw computer RAM geheugen is te klein en u kiest ervoor om alle "Rear"
samples weg te laten) dan vermindert het windverbruik met 33 % en dan
wordt het orgel veel minder windgevoelig dan het in werkelijkheid
is.
Ga in dat geval naar Organ settings/Organ prereferences/Wind supply
model en kies hier een waarde van ca. 150. In het geval u slechts één
positie b.v. "Middle" laadt, (het windverbruik vermindert met 66 %)
dan moet u deze waarde op ongeveer 300 % zetten om hetzelfde resultaat
te verkrijgen.
Vanzelfsprekend kunt u elke waarde kiezen als u het gedrag van het
orgel niet prettig vindt. Met het vinkje op dit zelfde Wind supply
model-tabblad kunt u de windvoorziening geheel uitschakelen.
Als u besluit om de stemmen van het Récit Expressif niet te laden (Dus
als u alleen het originele orgel gebruikt) dan hoeft u niets aan deze
instellingen te veranderen.
Tab 6 : Links/Rechts
Deze tabbladen kunnen gebruikt worden als u twee touchscreens
gebruikt.
De met onderstreepte tekst gemerkte knoppen zijn niet origineel.
De rood/witte vlakjes link op sommige registerplaatjes zijn
schakelaars die dezelfde functie hebben als de rood/gele LED's op het
hierboven beschreven tabblad "Registers" echter hier is rood =
Opgenomen tremulant en wit = Gemoduleerde tremulant. Met de knop
"Tremulant opgenomen/gemoduleerd" kunt u alle rood/witte
hoekjes van de registerplaatjes op de tabbladen "Links" en "Rechts" in
één keer omzetten. Deze hoekjes en knoppen zijn niet in de
"Registration" tabel van deze sample set opgenomen. Wel worden de
instellingen onthouden die u de laatste keer gebruikt heeft.
U hoort het Flentrop orgel van de grote kerk van Schiedam