1986 - Klaas Bolt bracht (op verzoek) in juli 1986 een bezoek
aan het orgel en adviseerde de kerkvoogdij om vooruit lopend op een
restauratie reparaties aan de balgen te verrichten. - Nader
onderzoek bracht aan het licht dat de toestand van het orgel verre
van optimaal was.
1987 - De orgelcommissie van de Nederlands Hervormde kerk
(OCNHK) deed op verzoek onderzoek naar de staat van het orgel en
rapporteerde 24 augustus 1987 - Door de kerkvoogdij werd 27
september 1987 Klaas Bolt verzocht op te treden als adviseur bij de
restauratie.
1988 - Klaas Bolt overlegt met de fa. Flentrop en komt aan de
hand van de offerte van die firma tot een totaal van f 522.000 - 24
mei; in een brief aan coll. van B & W vraagt de kerkvoogdij de
restauratie van het orgel voor f 540.000 op te nemen in de meerjaren
begroting.
1989 - i.v.m. snelle verslechtering van de toestand van de
balgen wordt subsidie aangevraagd voor de restauratie van de
windvoorziening. Toestemming deze uit te voeren wordt gegeven door
de RDM als zijnde een deelrestauratie. - restauratie balgen
opgedragen aan- en uitgevoerd door Flentrop.
Omdat door gebrek aan wind de klank van het Pieter Backer orgel
steeds verder terugliep werd in 1989 besloten om alvast de balgen te
restaureren.
Begin november werden alle vier de balgen gedemonteerd en uit de
toren gehesen om naar de werkplaats van orgelbouwer Flentrop te
Zaandam te worden vervoerd. Voordat het zo ver was hebben
medewerkers van de gemeente Medemblik de balgenkamer uit elkaar
gehaald en voorzien van inspectieluiken. Daardoor kan in de toekomst
geregeld onderhoud plaatsvinden. Het windkanaal tussen toren en
orgel was zo lek dat dit ook gedemonteerd moest worden. Een probleem
was dat dit kanaal bij de torenrestauratie per abuis was ingemetseld
zodat er eerst het nodige gesloopt moest worden. Daarna bleek dat
alleen lederresten de zaak bij elkaar hielden. Een klein wonder dat
het orgel tot die tijd toch nog redelijk geluid gaf!
Bij die restauratie werden de balgen geheel uit elkaar genomen, de
houtverbindingen hersteld, scheuren in het hout gedicht, enkele
houten delen vervangen, alles weer met een hoogwaardige lijm in
elkaar gezet en het geheel van nieuw leer voorzien. Precies op tijd
voor de kerkdiensten met Kerstmis 1989 werden de balgen weer in de
toren geplaatst, een nieuwe windmachine gemonteerd en het geheel
afgeregeld.
1990 - wegens het overlijden van Klaas Bolt wordt Jan
Jongepier benoemd tot adviseur. Deze voert overleg met de RDM en de
fa. Flentrop.
1991 - Jan Jongepier bedankt om persoonlijke redenen De
restauratie van de kerk komt in zicht en beneemt daarmee het
(financiële) uitzicht op de orgelrestauratie
1992 - Als nieuwe adviseur wordt dhr. Cor Edskes benoemd.
Deze voert overleg met de RDM alsmede met rest.cie en arch.buro
i.v.m. de zaken die betrekking hebben op het orgel tijdens de
kerkrestauratie.
Besloten werd het orgel binnen de kerk te laten om, na gereed komen
van de kerk, een gebalanceerd oordeel te kunnen geven over de manier
van restaureren die nodig is. Dit i.v.m. het klimaat in- en de
akoestiek van de gerestaureerde kerk. Een rapport betreffende het
orgel en een raamplan voor de restauratie werd door dhr Edskes
opgesteld met een aantal varianten v.w.b. de fasering van de
restauratie. Tijdens de restauratie van de kerk drongen enkele
jongelui via de lege vensters de kerk binnen en richtten
vernielingen aan het orgel aan. het betrof voonamelijk schade aan
frontpijpen die door Flentrop kon worden hersteld. Vrij snel werden
de jongens door de politie opgespoord en kon de schade worden
verhaald.
1993 - Een beschikking voor restauratie fase 1 ad f 189.598
wordt door de RDM afgegeven. Betaalbaarstelling in 1997 en 1998.
Uitgangspunt van deze restauratie was de situatie te handhaven zoals
deze in 1861 door Van Dam was achtergelaten.
1994 - opdracht tot restauratie gegeven aan Flentrop,
Formeel dient aangevangen te worden uiterlijk 31december i.v.m.
gestelde voorwaarden van sponsors.
1995 - maart demontage pijpwerk en laden
1996 - herplaatsing opgehouden vanwege klimaat in de kerk.
In de winter 95-96 bleek de luchtvochtigheid zo laag te worden dat
gevreesd kon worden voor schade aan gerestaureerd werk.
1997 - nadat er met beheersraad overeenstemming is bereikt
over bevochtiging, alarmering en bewaking van het klimaat in de kerk
werd het rugwerk teruggeplaatst. In een eindkeuring werd het
resultaat door de rijksdienst kritisch beluisterd. De toenmalige
directeur Hans Steketee van Flentrop orgelbouw demonstreerde daarbij
het orgel. Onder meer Onno Wiersma van de Rijksdienst beoordeelde
het resultaat als uitstekend wat leidde tot het verlenen van
toestemming (en subsidie) om met de laatste fase van de restauratie
te beginnen.
1999 - Oktober 1999 worden de pijpen en windlade uit het
orgel genomen en vervoerd naar de werkplaats van Flentrop. De
grootste pijpen van het hoofdwerk bleven in de kerk.
Een pijpenmaker van Flentrop werkte in de kerk aan deze pijpen hij
werkte o.a. de deuken in de frontpijpen weg, die bij een inbraak
waren veroorzaakt.
De dispositie blijft ongewijzigd. Met één uitzondering voor wat
betreft het Borstwerk. Daar werd de situatie van vóór 1861
gereconstrueerd. Van Dam verwijderde de sesquialter, plaatste een
roerfluit 4' op de plaats van de octaaf 2' en vulde de leeggekomen
plaats van de sesquialter op met de diskantpjpen van de octaaf 2'.
Redenen om deze situatie te wijzigen was dat, de roerfluit, direct
achter de regaal, het stemmen en de uitspraak van de achterligende
registers belemmerde. Flentrop maakte een nieuwe sesquialter en
pijpen voor de baskant van de octaaf 2.
Hiermee was de dispositie van het borstwerk weer zoals in 1671.
Over de opnames
Drie kanalen techniek:
Alle gebruikte samples zijn vanuit 3 posities in stereo (24 bit 96kHz)
opgenomen.
Als een van de laatste bewerkingen worden de samples geconverteerd
naar 24 bit 48 kHz.
De set wordt geleverd in de door Sygsoft uitgedachte 3-kanalen
techniek waarbij het voor de gebruiker mogelijk is de luisterpositie
zelf in te stellen.
Er zijn 3 posities te weten:
1: Front (Front), zeer dichtbij het orgel opgenomen. U hoort hier een
zeer directe opname die goed is te gebruiken voor studiedoeleinden.
2: Midden (Middle), deze opname is gemaakt op ongeveer 3 x de bij de
frontopname gebruikte afstand.
3: Achter (Rear), ver weg van het orgel, (ook) te gebruiken als
surround.
Door middel van 3 schuifjes (0 - 100%) kan een mix gemaakt worden van
de drie posities naar eigen smaak.
Het 4e schuifje met het onderschrift "Deurtje" bedient de deurtjes van
het Borstwerk als een soort zweltrede.
Meer informatie hierover zie de tab
Systeemeisen.
Overige details
De opnames voor deze sample set zijn gemaakt in oktober 2019.
Opname kwaliteit 96 kHz 24 bit. Voor de set gereduceerd tot 48 kHz 24
bit.
Aantal microfoons: 6.
Aantal samples in deze set verwerkt: 27.000
Aantal regels in de Organ Definition File (ODF): ca. 1.500.000
Gezamenlijk ong. 2000 uur arbeid.
Werkverdeling:
Christian Boogaard: Noise reduction, inregelen windmodel,
intonatie, demo's en artistieke adviezen.
Johan van der Waal van Dijk:
Verwerking van de samples en technisch advies.
Rietje Raatgeep:
Administratie en PR.
Fred de Jong:
Lay-out, extra controle samples, loops, ODF en algehele leiding.
Dispositie van
het Pieter Backer orgel van de Bonifacius kerk in Medemblik
(groen is bijgemaakt voor hauptwerk)
Man. I: Hoofdwerk C-c''' (voor Hauptwerk
uitgebreid tot f''')
Man. II: Rugwerk C-c''' (voor Hauptwerk
uitgebreid tot f''')
Man. III: Borstwerk F-G-A-a'' (voor Hauptwerk
uitgebreid tot C-f''')
J.S. Bach - Christus, der ist mein Leben BWV 1112
J.S. Bach - Machs mit mir, Gott, nach deiner Güt BWV
957
J.S. Bach - Valet will ich dir geben BWV 735
J.S. Bach - Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV
690
J.S. Bach - Aus tiefer Not schrei ich zu dir BWV 687
J.S. Bach - O Lamm Gottes, unschuldig BWV 618
J.S. Bach - Vom Himmel hoch, da komm ich her BWV 738
J.P. Sweelinck - Puer nobis nascitur
J.S. Bach Minuet Brandenburg-1 BWV1046
G. Muffat (1653 - 1704) - Toccata septima
J.S. Bach - Aria variata BWV989
S. van Soldt - Piece sans titre Ronden
J.S. Bach - Trio Sonate V BWV 529 deel 3 Allegro
J.S. Bach - Trio Sonate V BWV 529 deel 2 Largo
J.S. Bach - Canzona BWV588
J.P. Sweelinck - Baletto del granduca
D. Scarlatti - Sonate 328
D. Scarlatti - Sonate 287
J. Pachelbel - Chaconne d moll
J.P. Sweelinck - Echo fantasie in a
P. Eilander - Psalm 138
G.F. Haendel - Groot Allegro Concerto 10
G.F. Haendel - Allegro Concerto 10
G.F. Haendel - Adagio Concerto 10
J. Stanley - Temple church suite
W. de Penning - Invention II
W. de Penning - Psalm 78 Koraalbewerking
Wim de Penning - Psalm 78 Variaties
W. de Penning - Meditation
W. de Penning - Trumpet voluntary
W. de Penning - Flute piece
W. de Penning - Kort voorspel en koraal Psalm 116
W. de Penning - Variaties over Hoor een heilig koor
van stemmen
J.F. Haendel - Fuga
J.L. Krebs - Trio Es dur
D. Buxtehude - Passacaglia BUXWV 161
J.S. Bach - Nun danket alle Gott
J.S. Bach - Erbarm dich mein, o Herre Gott
J. Zwart - Wilhelmus
J.S. Bach - BWV-647
J.S. Bach - BWV-646
J.S. Bach - BWV-645
Download Informatie
van het Pieter Backer orgel van de Bonifacius kerk in Medemblik
Downloadbestanden: Zodra uw betaling bij ons binnen is, krijgt u via uw mail toegang tot
de downloadbestanden.
Belangrijk : Lees voordat u gaat installeren eerst de
opmerkingen bij " Algemeen " onderaan deze
pagina.
Algemene uitleg
Installeren van een sampleset
Belangrijk: Download de nieuwste licensing packages file
https://www.hauptwerk.com/licensingpackages/
Start Hauptwerk 5 (of hoger) op en installeer dit bestand via "menu
File | install organ, temperament or impuls response reverb ..."
Hauptwerk "leert" hiermee welke beveiligde sets op dit moment in de
markt zijn.
Voor gebruikers van Hauptwerk 5 of hoger:
1. Zorg dat Hauptwerk niet geladen is.
2. Open uw iLok account en kies "Licenses / Redeem Activation code",
knip en plak de veel-cijferige code in het schermpje.
3. Activeer uw licentie naar "iLok Cloud" of naar de "iLok dongle".
Plaats de dongle in de Hauptwerk PC (als hij daar nog niet al op aangesloten is)
Gedetailleerde uitleg punt 3:
(Het blijkt dat deze regel niet voor iedereen even duidelijk
is)
3a: Ga naar uw iLok account (log indien nodig in),
selecteer het sampleset waarvan je de activatiecode wilt invoeren.
3b: Uiterst rechtsboven in het iLok-schermpje staat een
grijs/groen vinkje.
Als u hier overheen gaat met de muis ziet u de tekst "Activate
licenses".
Klik op dit vinkje en u krijgt een nieuw schermpje te zien.
3c: Klik op "Activate" en "Ok". Nu wordt het vinkje in het vorige
scherm groen.
3d: Dubbelklik nu op het sampleset wat u gekocht heeft,
in het scherm dat dan opent moet op de bovenste regel "License status active" staan.
3e: Herhaal zo nodig het bovenstaande voor de andere gekocht
orgels.
4. Start Hauptwerk weer en u kunt het orgel installeren en gebruiken.
Let u bij het downloaden en installeren op het volgende:
1. Download alle .CompPkg.Hauptwerk-files.
2. Laat deze files in dezelfde map staan
3. Verander niets aan de bestandsnamen
4. Pak niets met de hand uit.
5. Controleer de MD5 Checksums met het programma WinMD5, gratis te
downloaden vanaf http://www.winmd5.com
of http://www.fastsum.com
Klopt een Checksum niet, gooi dan het foute downloadbestand weg van
de PC en download dat bestand opnieuw.
6. Start Hauptwerk (File/Install organ....), selecteer in de map waarin
u de bestanden zojuist hebt gedownload,
het bestand met extensie .CompPkg_Hauptwerk_rar in Hauptwerk's
"component installer".
Hauptwerk vindt automatisch de overige bestanden.
7. Krijgt u foutmeldingen, scroll dan naar het einde van de log file
(deze opent automatisch als er iets fout gaat bij het uitpakken) om
te zien wat er fout gaat. Meestal mist er een bestand, of er staat
een bestand in de verkeerde map, of een bestand is beschadigd.
8. Kijk voor het laden van het orgel eerst even naar de
systeem informatie
betreffende het te verwachten geheugengebruik etc.
Opmerking: Neem contact met ons op via het
Contactformulier als er problemen
optreden, we proberen u te helpen.
Systeemeisen
van het Pieter Backer orgel van de Bonifacius kerk in Medemblik
een moderne snelle computer, minimaal 32 GB RAM en b.v. Windows 10
64 bit
een goede geluidskaart
2 klavieren of keyboards en een (zo mogelijk 30-tonig) pedaal òf een
compleet electronisch orgel met MIDI uitgang
goede kwaliteit luidsprekers/hoofdtelefoon
De computer
Om de volledige versie van deze sampleset zonder beperkingen te kunnen
bespelen heeft u een moderne snelle computer nodig met minimaal 32 GB
RAM en b.v. Windows 10 64 bit geïnstalleerd. Vanzelfsprekend moet ook
Hauptwerk geïnstalleerd zijn met tenminste versie 5.0.1 Advanced. Men
zegt dat de beste resultaten mogelijk zijn met computers van
Apple-MacIntosh. Wij hebben hier echter geen ervaring mee. Exacte
uitspraken over wat er tenminste nodig is zijn erg moeilijk. Op de
"moeder" website
hauptwerk.com
vind u veel informatie hierover: Prerequisites. Het virtuele Backer
orgel van Medemblik wordt geleverd op één ?? GB USB Stick. Tevens kan
de set gedownload worden.
De set is beveiligd met het Hauptwerk Protection System via de dongel
van uw Hauptwerk programma. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het
iLok systeem.
Hieronder vindt u een
tabel van het geheugengebruik. Op andere systemen
kunnen deze waarden flink afwijken! Houdt u er rekening mee dat uw Operating System ook nog flink wat
geheugen in beslag neemt.
De geluidskaart
Een goede geluidskaart in of aan de computer. Deze kaart kan in veel
gevallen ook de MIDI verbinding van de speeltafel naar de computer
verzorgen. Ga voor meer informatie naar: Hauptwerk.com.
Klavieren/keyboards/pedaal òf orgel met MIDI
Drie of 4 klavieren of keyboards en een (zo mogelijk 30 tonig) pedaal
òf natuurlijk een compleet electronisch orgel met MIDI uitgang. Er
zijn al de meest prachtige speeltafels speciaal voor het gebruik met
Hauptwerk in de handel. In Nederland kunt u hiervoor terecht bij
b.v.
Bent u handig, dan kunt u met behulp van electronica van b.v.
MIDI-Hardware.com of MGB uw speeltafel voorzien van MIDI. Wijzelf
hebben dit gedaan op een zelfbouw orgel met Heyligers-manualen (met
WIRA hardware). De kosten voor ombouw waren minder dan 300 Euro en
alles werkt al jaren perfect.
Luidsprekers/hoofdtelefoon
De geweldige geluidskwaliteit van Hauptwerk komt heel goed tot zijn
recht via een zeer goede hoofdtelefoon b.v. AKG of Sennheiser. Wij
geven de voorkeur aan het aansluiten van de geluidskaart op een
(eventueel meer-kanalige) geluids-installatie. Boven genoemde
bedrijven kunnen u ook adviseren over eventuele aankopen op dit
gebied. Wat u beslist niet moet doen is Hauptwerk beluisteren
via in de monitor ingebouwde luidspreker(tjes) of via een setje
computerluidsprekers van 10 Euro!
Tabel van het geheugengebruik
van
het Pieter Backer orgel van de Bonifacius kerk in Medemblik
Hauptwerk 6 (ruimte nodig op de harddisk ca. 10 GB)
Betekenis van de kolommen:
A = Aantal geladen kanalen
B = Compressie toegepast?
C = Bit-rate pijp samples
D = Multi release samples geladen?
E = RAM geheugengebruik, Operating System niet meegerekend (GB)
Let u erop dat de genoemde waarden maar een benadering zijn!
De nrs. 1-2-3: (16 bit, gecomprimeerd single release) is mogelijk maar
vinden wij van onvoldoende kwaliteit.
De nrs. 4-5-6: de standaard Hauptwerk laadwijze 16 bit, gecomprimeerd
en multi release.
De nrs. 7-8-9: de laadwijze 16 bit, oncomprimeerd en multi release.
De nrs. 10-11-12: de laadwijze 20 bit multi release gecomprimeerd.
De nrs. 13-14-15: de laadwijze 20 bit multi release ongecomprimeerd.
Dit heeft onze voorkeur als u over voldoende geheugen beschikt.
Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten mogelijk b.v. de
pijp-samples op 24 bit laden en de geluiden op 16 bit. enz.
Als u er niet uit komt, stuur ons uw vraag via het
Contactformulier.
nr.
Omschrijving
A
B
C
D
E
1
(16 bit) met 1 kanaal geladen single release gecomprimeerd
1
✔
16
✘
3,5
2
(16 bit) met 2 kanalen geladen single release gecomprimeerd
2
✔
16
✘
7
3
(16 bit) met 3 kanalen geladen single release gecomprimeerd
3
✔
16
✘
11
4
(16 bit) met 4 kanalen geladen single release gecomprimeerd
1
✔
16
✔
5,1
5
(16 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd
(Standaard Hauptwerk)
2
✔
16
✔
10,2
6
(16 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
(Standaard Hauptwerk)
2
✔
16
✔
15,3
7
(16 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
(Standaard Hauptwerk)
1
✘
16
✔
7,5
8
(16 bit) met 4 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
(Standaard Hauptwerk)
2
✘
16
✔
15
9
(16 bit) met 1 kanaal geladen multi release ongecomprimeerd
3
✘
16
✔
22,5
nr.
Omschrijving
A
B
C
D
E
10
(16 bit) met 2 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd
1
✔
20
✔
7,8
11
(16 bit) met 3 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd
2
✔
20
✔
15,6
12
(16 bit) met 4 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd
3
✔
20
✔
23,5
13
(20 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd
1
✘
20
✔
14
14
(20 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
2
✘
20
✔
28
15
(20 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd
3
✘
20
✔
42
Beeldscherm lay-out van de
speeltafel
van het Pieter Backer orgel van de Bonifacius kerk in Medemblik
Tab 1 : Foto's
Dit tabblad toont het front van het orgel en als u klikt op de foto
ziet u de kerk.
Tab 2 : Registers
Op dit tabblad een eenvoudige weergave van de registers geschikt voor
gebruikers van de extended (uitgebreide) versie van dit orgel.
Voor alle voor Hauptwerk bijgemaakte registers en speelhulpen zie
"medemblik.nl"
De knop "Wind" schakelt de windmotor in.
De knop "Hoofdwerk": Het Hoofdwerk heeft geen tremulant op het
echte orgel maar voor de liefhebber hebben we er een bijgemaakt die u
met deze knop inschakelt.
De knop "Rugwerk": Het Rugwerk heeft geen tremulant op het
echte orgel maar voor de liefhebber hebben we er een bijgemaakt die u
met deze knop inschakelt.
De knop "Borstwerk": Het Borstwerk heef wél een opgenomen
tremulant die u met deze knop inschakelt. Deze tremulant is vrij
"Ruig" en gebruikers die een mildere tremulant wensen kunnen met de
knop "Opgenomen/Gemoduleerd" tussen deze 2 soorten kiezen.
Opmerking: De gemoduleerde tremulanten kunt u via de voicing naar u
smaak inregelen.
Met de 3 schuifjes rechtsboven kan het volume van de verschillende
kanalen worden ingesteld waarmee u in grote lijnen uw luisterpositie
bepaalt.
Het 4e schuifje bedient de deurtjes van het Borstwerk en kan als een
soort zweltrede gebruikt worden. Alle schuifjes kunnen indien gewenst
gekoppeld worden aan een zwelpedaal.
Tab 3 : Schakelaars
De meeste elementen van dit tabblad behoeven eigenlijk niet zichtbaar
de zijn maar voor geïnteresseerden geeft het toch een beetje een
indruk wat er allemaal moet gebeuren om een sample set van deze omvang
werkend te krijgen.
Bedenkt u even dat achter elk (manuaal) knopje 54 lange, 54 lange
release, 54 middel-release en 54 korte-release samples zitten en nog
ongeveer evenveel voor de opgenomen tremulant. Voor het pedaal geldt
hetzelfde echter steeds 30 stuks.
Verder is nog nuttig om te weten dat als u rechts-klikt op een
schakelaar dat u dan direct het juiste voicing-scherm kunt
benaderen.
In de kolom "Speelhulpen" vindt u nog een aantal knoppen:
1e: Met de knop "Toetsgeluiden" kunt u kiezen of de
toetsgeluiden wel of niet wilt horen.
2e: Met de knop "Trekkergeluid" kunt u kiezen of de geluiden
van de registertrekkers wel of niet wilt horen.
3e: Met de knop "Ventiel" kunt u het legen van de balg laten
horen. Het is alleen het geluid, de balg gaat niet echt leeg.
4e: Met de knop "Dulciaan + Trompet"kunt u kiezen of de
Dulciaan 8' bas en Trompet 8' disc. van het rugwerk wel of niet appart
wilt kunnen bedienen.
5e: Met de knop "Mixtuur Rw bas + disc." kunt u kiezen of de
Mixtuur van het rugwerk wel of niet gedeeld wilt gebruiken.
6e: Met de knop "Trompet Hw bas + disc." kunt u kiezen of de
Trompet 8' van het hoofdwerk wel of niet gedeeld wilt gebruiken.
7e: Met de knop "Manuaal BW origineel" kunt u kiezen of u
enkele toetsen die de bouwer "vast" heeft gezet en waarvoor ook geen
pijpen op de lade staan toch wilt gebruiken.
Toelichting: Op het echte orgel ontbreken van het Borstwerk de
pijpen MIDI-Fis-42, MIDI-Gis-44 en MIDI-Gis-80. Als u uw klavier
aansluit op het Keyboard "BORSTWERK ORG". Als u dit doet kunt u met de
knop "Manuaal BW origineel" kiezen of u deze toetsen wel of
niet gebruikt. Gebruikt u ze niet dan staan er in het scherm
"5.Speeltafel org." drie gele driehoekjes bij de bewuste toetsen om
aan te geven dat ze "stom" zijn. In werkelijkheid kunnen deze toetsen
niet ingedrukt worden maar u begrijpt dat dit in Hauptwerk niet
mogelijk is.
Tab 4 : Virtuele Speeltafel ext
De ramen op de linker foto, van links naar rechts:
Raam 1: Dit raam werd in 1670 geschonken door de diaconie. Onder
het opschrift is in grisaille de geschiedenis van "het penningske
van de arme weduwe" uitgebeeld.
Raam 2: (gedeeltelijk afgebeeld) Dit raam draagt in het midden het
stadswapen met het jaar 1681, geflankeerd door de wapens van de
schenkers. Geheel beneden een voorstelling van Salomo's
rechtspraak.
Raam 3: Dit raam boven het ingangsportaal is vervaardigd in 1902,
ter gelegenheid van de restauratie.
De ramen op de rechter foto, van links naar rechts:
Raam 4: Het meest oostelijke raam is geschonken door de stad
Monnikendam in 1670. Boven het wapen en de naam van Monnikendam
bevindt zich ook het wapen van de stad Medemblik.
Raam 5: (gedeeltelijk afgebeeld) Dit raam daarnaast is
waarschijnlijk door burgemeesters en kerkmeesters van 1709
geschonken. Onder de troon van de stedenmaagd is het glas gemerkt:
"S. v.d. Meulen fecit Ao 1709.
Raam 6: Dit raam is geschonken in 1671, door het
Rijnschippersgilde. Bovenaan is de geschiedenis van de ark van
Noach afgebeeld, onderaan een gezicht op Medemblik.
Door te klikken op de bovenste helft van de afbeelding wordt
overgeschakeld naar de andere drie gebrandschilderde ramen van de
kerk.
Dit scherm wordt alleen gebruikt om de diverse extended (uitgebreide)
manualen met uw console te verbinden. Rechtsklik op het te verbinden
manuaal en volg de aanwijzingen van Hauptwerk.
Goed om te weten:
Op het echte orgel loopt het Borstwerk van MIDI-41-F t/m MIDI-81-A
waarbij, 42, 44 en 80 ontbreken.
Op het echte orgel loopt het Hoofdwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
Op het echte orgel loopt het Rugwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
Op het echte orgel loopt het pedaal van MIDI-36-C t/m MIDI-59-B.
(aangehangen aan het Hoofdwerk)
Om het orgel wat gemakkelijker te kunnen bespelen hebben we in de
extended versie alle klavieren uitgebreid van MIDI-36-C t/m MIDI-89-F
en het pedaal van MIDI-36-C t/m MIDI-65-F.
Tab 5 : Speeltafel Origineel
Op dit tablad vindt u een zo nauwkeurig mogelijke representatie van de
originele speeltafel.
Om deze speeltafel goed te laten werken moet u de diverse manualen en
het pedaal verbinden in Hauptwerk met de "keyboards" met als
achtervoegsel "ORG". Dus het bovenste manuaal, het Borstwerk, verbindt
u met "Borstwerk ORG" etc. Houd hierbij rekening met de start- en
eindtoets en de lengte van de klavieren en het pedaal:
Als u het moeilijk vind de klavieren en het pedaal te koppelen via
deze foto, dan is er een andere manier om dit te bereiken via het
Hauptwerk-menu Organ Settings / Keyboards... Links in het scherm wijst
u dan het te koppelen manuaal aan en rechts drukt u op de knop
"Auto-detect settings" en volgt de aanwijzingen op.
Op het echte orgel loopt het Borstwerk van MIDI-41-F t/m MIDI-81-A
waarbij, 42, 44 en 80 ontbreken.
Op het echte orgel loopt het Hoofdwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
Op het echte orgel loopt het Rugwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
Op het echte orgel loopt het pedaal van MIDI-36-C t/m MIDI-59-B.
(aangehangen aan het Hoofdwerk)
De deurtjes van het Borstwerk kunnen bijgesteld worden met behulp van
het muis-wieltje. Door rechts te klikken op de deurtjes kunnen ze ook
verbonden worden met een zweltrede.
De register-knoppen van het rugwerk hebben we zichtbaar gemaakt op de
console zonder knoppen omdat deze het beeld te veel zouden verstoren.
De plaatjes zelf zijn nu a.h.w. de registerknoppen.
De afsluiter links onder hebben we vervangen door de knop "Wind" wat
de motor schakelaar is.
De 2 messing knopjes onder het hoofdwerk zijn eigenlijk voor de
manuaal koppel echter deze is vervangen door een knop rechtsonder
"Koppel". (Hoofdwerk - Rugwerk)
Het originele pedaal is aangehangen en heeft geen vrije stemmen.
Ook hier vindt u weer de 3 schuifjes voor het volume van de 3 kanalen,
Front, Middle en Rear.
Tab 6 : Wind
Op deze tabbladen een schematische voorstelling van de windvoorziening
van dit orgel.
Met de diverse schuifjes kunt u de aanvoer van wind regelen voor de
balg en de diverse wind-laden.
Met de "R" of reset knopjes kunt u weer terug naar de
instellingen die ons inziens het beste voldoen. Met de knop
"Sygsoft" rechtsonder kunt u alle 7 schuifjes in één keer
resetten.
Belangrijk:
Mocht u besluiten om een deel van deze sample set niet te laden (b.v.
uw computer RAM geheugen is te klein en u kiest ervoor om alle "Rear"
samples weg te laten) dan vermindert het windverbruik met 33 % en dan
wordt het orgel veel minder windgevoelig dan het in werkelijkheid
is.
Ga in dat geval naar Organ settings/Organ prereferences/Wind supply
model en kies hier een waarde van ca. 150. In het geval u slechts één
positie b.v. "Middle" laadt, (het windverbruik vermindert met 66 %)
dan moet u deze waarde op ongeveer 300 % zetten om hetzelfde resultaat
te verkrijgen.
Vanzelfsprekend kunt u elke waarde kiezen als u het gedrag van het
orgel niet prettig vindt. Met het vinkje op dit zelfde Wind supply
model-tabblad kunt u de windvoorziening geheel uitschakelen.
U hoort het Pieter Backer orgel van de Bonifacius kerk in Medemblik