In 2004 Gebouwd door Eppo Rynko Ottes (8-5-1941 - 20-4-2021)
De orgelgeschiedenis van Móstoles
Volgens de kroniekschrijver (Luis Zapata 1526-1595) bezat de kerk in
Móstoles al een orgel "het grote orgel in Mostoles heeft 21
verschillende registers zoals fluiten, regalen, trompetten, een
cornet, een nachtigaal en tremulanten".
In 1550 bezocht Filip II het orgel in Móstoles samen met een bisschop,
zijn kommentaar was "het instrument is het mooiste in mijn
koninkrijk". Vooral de klank imponeerde hem.
De burgemeester van Alcorcon schreef in 1640 "de orgels in Móstoles
funktioneren perfekt".
In 1816 was de toestand erg verslechterd, het instrument was verstemd
en zo goed als onbespeelbaar! Daarna is niet veel meer bekend over de
lotgevallen van dit prachtige instrument.
Het nieuwe orgel van Móstoles.
Het nieuwe orgel is qua vormgeving aangepast aan het huidige verbouwde
interieur. De orgelkas is behandeld volgens de tempera techniek, de
profielen zijn verguld.
De versieringen zijn gedeeltelijk overgenomen van het oude altaar en
offertafel. Het orgel heeft eveneens 21 register zoals bij het
instrument van ca.1550.
De bouwwijze is in klassieke stijl uitgevoerd met mechanische
registers- en toetstraktuur.
De orgelkas is massief met panelen, de windladen zijn gemaakt in
massief eiken.
De windvoorziening bestaat uit een keilbalg voor Hoofdwerk en Pedaal,
een kleine hangende keilbalg en een tremulant voor het Borstwerk
(Organo Expresivo).
Het metalen pijpwerk heeft een legering van 60% tin om grote
verstemmingen bij temperatuur-schommelingen te voorkomen, verder zijn
de pijpen op toonlengte afgesneden.
De gedekte pijpen zijn uitgevoerd in 75% gehamerd lood. De houten
pijpen van de diepste oktaven zijn gemaakt van grenen en eiken. Het
Fagot 16 voet pedaalregister is uitgevoerd met stevels en bekers van
massief eiken.
Een bijzonderheid is de horizontale Trompet met kelen van kersenhout
om een mooi ronde, niet metalische klank te realiseren.
Over de bouwer van het nieuwe orgel van Móstoles
Eppo Rynko Ottes (geb.1941 in Groningen) werkt al 45 jaar als
orgelmaker en heeft in deze tijd voor meer dan 200 orgels in Europa en
Azie nieuwbouw, restauraties en intonatie werkzaamheden uitgevoerd.
Hij is bekend door zijn subtiele en artistieke intonatiekunst.
Ervaring
Reeds op de leeftijd van vijftien jaar bezocht hij samen met een
vriend Nederlandse, Duitse en Skandinavische orgels.
Vanaf zijn zesde jaar studeerde hij piano en later orgel bij Wim van
Beek, organist v/d Martinikerk te Groningen en daarna bij Finn Videro
in Kopenhagen.
Na een leertijd bij drie nederlandse orgelbouwers en het bestuderen
van de meer dan 300 beroemde historische orgels in Groningen en Oost-
Friesland begon hij 1964 zijn eigen bedrijf in Roden(Dr.)
Om reden van de in Nederland ingestelde bestedingsbeperking verhuisde
hij naar Denemarken. Als bedrijfsleider bij Troels Krohn (Hillerod),
en samenwerking met Poul Gerhard Andersen en Marcussen/Kopenhagen
realiseerde hij veel instrumenten.
Nadat een orgelbouwer in Duitsland hem een positie aanbood als
Chef-intonateur en Orgelfront-ontwerper, werkte hij hier een paar jaar
en voerde als Free-lancer samen met diverse orgelbouwers werkzaamheden
uit.
In 1978 hervatte hij weer een eigen bedrijf nabij de Zwitserse grens,
en werkte eveneens samen met internationale orgelbouwers.
In 1990 verhuisde hij naar Spanje waar samengewerkt werd met Spaanse
orgelbouwers en in eigen regie nieuwe instrumenten en restauraties
(internationaal) uitgevoerd zijn.
Nieuwe orgels in Spanje o.a Premia de Dalt en Torreciudad Móstoles
Technische informatie
Winddruk Organo Mayor/Pedaal: 78 mm
Winddruk Organo Expresivo: 67 mm
Stemming: a' = ca. 440 Hz.
Temperament: Ongelijkzwevende "Ottes" stemming. (wordt
meegeïnstalleerd met deze sampleset: Temperament "Mostoles")
Tremulant:
De tremulant werk op het Organo Expresivo.
De tremulant is integraal opgenomen. De zweving wordt bereikt door een
normale sample te laten horen, die met een golfvorm die afgeleid is
van de tremulant samples, aangestuurd wordt.
Zweltrede:
Op het orgel is een zweltrede aanwezig die werkt op het Organo
Expresivo.
Het in dit orgel gebruikte ventielsysteem
Als de ruimte onder het ventielleer zich met wind vult, sluit het
ventiel absoluut dicht tegen de cancel (Zie afbeeldingen rechts).
Vooral bij de aan-en afspraak van de pijpen heeft dit grote
voordelen.
Het principe werd al toegepast in de gotische orgelbouw van de 14e
eeuw. Links ziet u een afbeelding van
het orgel in Norrlanda Zweden
van ca. 1370 (Nu te vinden in het Historiska Museet in Stockholm)
waarin deze ventiel-constructie al te vinden is.
Dispositie
van het Ottes orgel in Móstoles
(grijsgroen is bijgemaakt voor hauptwerk)
Man. I: Coplado
(Koppelmanuaal) C-f''' (voor Hauptwerk
uitgebreid tot g''')
Man. II: Organo Mayor (Hoofdwerk) C-f''' (voor Hauptwerk
uitgebreid tot g''')
Flautado 8' (Prestant) C - F gedekt, Fis - f3 in het front. Flauta 8' (Spitsfluit) C - e eiken, f - f3 metaal open 55% lood,
gehamerd. Octava 4' (Oktaaf) mensuur iets enger dan Prestant. Flauta conica 4' (Koppelfluit) cylindrisch met open konisch
bovenstuk (geen beweegbare deksels ) 55% lood,gehamerd. Quinta 2 2/3' Niet aanwezig in het echte orgel,
voor Hauptwerk samengesteld uit Quincena 2' en Octava 4'. Quincena 2' (Superoktaaf) prestantmensuur, iets enger dan Oktaaf
4'. Lleno II-III (Mixtuur, repetities op: C 1 1/3 + 1; e 2 + 1 1/3;
gis1 2 2/3 + 2 + 1 1/3; c3 4 + 2 2/3 + 2. Trompeta 8' horizontaal geplaatste Trompet Fis - g2, C - F in
orgelkas, gis2 - f3 uitgevoerd als trechtervormige labiaalpijpen (2
sterk) kelen uitgevoerd in kersenhout.
Organo Expresivo (Borstwerk):
Dit deel van het orgel heeft 5 deurtjes die door middel van de zweltrede
bediend worden. Violon 8' (Gedekt) C - e eiken, f - f3 75% lood gehamerd. Gamba 8' (enge Salicinaal) C - e gekombineerd met Violon 8' f - h
als Quintadeen, c1 - f3 normale lengte 55% lood gehamerd. Flauta chimenea 4' (Roerfluit) C - g2 met relatief lange roeren,
gis2 - f3 conische open pijpen 75% lood gehamerd. Nasardo 2 2/3' (Nasard) C - h gedekt, c1 - f3 open. Flauta conica 4' (Gemshoorn) licht conische pijpen in de bas iets
strijkend en in de diskant prestant-karakter. Decisetena 1 3/5' (Terts) licht conische pijpen
(Sesquialter-mensuur). Decinovena 1 1/3' (Quint) licht conische pijpen
(Sesquialter-mensuur). Cimbala I (Cymbel) met 9 repetities op iedere C en Fis: C-1/8';
Fis-1/6'; c-1/4'; fis-1/3'; c1-1/2'; fis1-2/3'; c2-1'; fis2-1 1/3';
c3-2'.
Bij het gebruik van de Cimbala met meerdere registers klinkt het als een
kleine Mixtuur!. Voz Humana 8' (Vox Humana) cylindrische bouwwijze met
klapdeksel. Voz Celeste 8' Niet aanwezig in het echte orgel,
voor Hauptwerk gemaakt van Flautado 8' van het Organo Mayor.
Pedaal:
Subbajo 16' (Subbas) C - f1 Grenen, C - F Horizontaal boven in
orgelkas. Flautado 8' transmissie van Flautado 8' van het Organo Mayor. Bajo 8'(Bourdon) transmissie van Subbas 16', f - f1 gedekt 75%
lood. Octava 4' Niet aanwezig in het echte orgel, voor
Hauptwerk gekoppeld met Octava 4' van het Organo Mayor. Quintaton 4' (Quintadeen) Prestant-mensuur, deze stem is zeer
geschikt als Cantus-Firmus register. Fagot 16' (Fagot) Bekers en stevels in massief eiken. C - B 1/4
lengte, c1 - f1 1/2 lengte.
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Trio, Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Choral Improvisation
E.R. Ottes - Choral Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
E.R. Ottes - Improvisation
J.S. Bach - Arioso
G.F. Haendel - Arrival of the queen of Sheba
W.A. Mozart - Ave Verum
J. Rheinberger - Cantilena
A. de Klerk - Fugato
J. Brahms - Hertzlich tut mich verlangen
J.S. Bach - Hertzlich tut mich verlangen
J. Clarke - Trumpet tune
J. Bonefaas - Thema O God van hemel zee en aard
J. Bonefaas - Variatie 1 O God van hemel zee en aard
J. Bonefaas - Variatie 2 O God van hemel zee en aard
J. Bonefaas - Variatie 3 O God van hemel zee en aard
J. Bonefaas - Variatie 4 O God van hemel zee en aard
J. Bonefaas - Variatie 5 O God van hemel zee en aard
J. Bonefaas - Variatie 6 O God van hemel zee en aard
E. Dalest - Improvisatie over Slaap kindje slaap
E. Dalest - Improvisatie over "Aan d'oever van een
snellen vliet"
E. Dalest - Moderne improvisatie
D. Buxtehude - Auf meinen lieben Gott BuxWV179
J.S. Bach - Auf meinen lieben Gott
Anonymus - Batalha de 6 Tom
J.P. Sweelinck - Mein junges Leben hat ein End
D. Buxtehude - Fuga in C
J.S Bach - Smücke dich, o lieben Seele
Download Informatie
van het Ottes orgel in Móstoles
Belangrijk : Leest u voordat u gaat downloaden eerst de
opmerkingen bij "Algemeen" hieronder.
Downloadbestanden : Zodra uw betaling bij ons binnen is, krijgt u via uw mail toegang tot
de downloadbestanden.
Algemene uitleg
Installeren van een sampleset
Let u bij het downloaden en installeren op het volgende:
1. Download alle .CompPkg.Hauptwerk-files.
2. Laat deze files in dezelfde map staan
3. Verander niets aan de bestandsnamen
4. Pak niets met de hand uit.
5. Controleer de MD5 Checksums met het programma WinMD5, gratis te
downloaden vanaf http://www.winmd5.com
of http://www.fastsum.com
Klopt een Checksum niet, gooi dan het foute downloadbestand weg van
de PC en download dat bestand opnieuw.
6. Start Hauptwerk (File/Install organ....), selecteer in de map waarin
u de bestanden zojuist hebt gedownload,
het bestand met extensie .CompPkg_Hauptwerk_rar in Hauptwerk's
"component installer".
Hauptwerk vindt automatisch de overige bestanden.
7. Krijgt u foutmeldingen, scroll dan naar het einde van de log file
(deze opent automatisch als er iets fout gaat bij het uitpakken) om
te zien wat er fout gaat. Meestal mist er een bestand, of er staat
een bestand in de verkeerde map, of een bestand is beschadigd.
8. Kijk voor het laden van het orgel eerst even naar de
systeem informatie
voor het te verwachten geheugengebruik etc.
Opmerking: Neem contact met ons op via het
Contactformulier als er problemen
optreden, we proberen u te helpen.
Systeemeisen
van het Ottes orgel in Móstoles
een moderne snelle computer, minimaal 12 GB RAM en b.v. Windows 10
64 bit
een goede geluidskaart
2 klavieren of keyboards met (30-tonig) pedaal òf een compleet
electronisch orgel met MIDI uitgang
goede kwaliteit luidsprekers /hoofdtelefoon
De computer
Om de volledige versie van deze sampleset zonder beperkingen te kunnen
bespelen heeft u een moderne snelle computer nodig met minimaal 32 GB
RAM en b.v. Windows 10 64 bit geïnstalleerd. Vanzelfsprekend moet ook
Hauptwerk geïnstalleerd zijn met tenminste versie 5 Advanced. Men zegt
dat de beste resultaten mogelijk zijn met computers van
Apple-MacIntosh. Wij hebben hier echter geen ervaring mee. Exacte
uitspraken over wat er tenminste nodig is zijn erg moeilijk. Op de
"moeder" website
hauptwerk.com
vind u veel informatie hierover:
Prerequisites .
Het virtuele orgel van Móstoles wordt geleverd op één DVD.
Hieronder vindt u een
tabel van het geheugengebruik.
Op andere systemen kunnen deze waarden afwijken!
Houdt u er rekening mee dat uw Operating System ook nog flink wat
geheugen in beslag neemt.
De geluidskaart
Een goede geluidskaart in of aan de computer. Deze kaart kan in veel
gevallen ook de MIDI verbinding van de speeltafel naar de computer
verzorgen. Ga voor meer informatie naar
hauptwerk.com .
Klavieren/keyboards/pedaal òf orgel met MIDI
Twee klavieren of keyboards en een (zo mogelijk 30 tonig) pedaal òf
natuurlijk een compleet electronisch orgel met MIDI uitgang. Er zijn
al de meest prachtige speeltafels speciaal voor het gebruik met
Hauptwerk in de handel.
In Nederland kunt u hiervoor terecht bij b.v.
Bent u handig, dan kunt u met behulp van electronica van b.v.
MIDI-Hardware.com
of
MGB uw
speeltafel voorzien van MIDI. Wijzelf hebben dit gedaan op een
zelfbouw orgel met Heyligers-manualen.
Luidsprekers/hoofdtelefoon
De geweldige geluidskwaliteit van Hauptwerk komt heel goed tot zijn
recht via een zeer goede hoofdtelefoon b.v. AKG of Sennheiser. Wij
geven de voorkeur aan het aansluiten van de geluidskaart op een
(eventueel meer-kanalige) geluids-installatie. Boven genoemde
bedrijven kunnen u ook adviseren over eventuele aankopen op dit
gebied. Wij raden u sterk af om Hauptwerk te beluisteren via in de
monitor ingebouwde luidspreker(tjes) of via een setje
computerluidsprekers van 10 Euro!
Tabel van het geheugengebruik van
het Ottes orgel in Móstoles
Hauptwerk 5 (ruimte nodig op de harddisk ca. 6 GB)
Laadwijze
Geheugengebruik Operating System niet meegerekend
Volledig geladen 24 bit 48 kHz, ongecomprimeerd, multi loops,
multi release, geluiden.
7,8 GB
Geladen 24 bit 48 kHz, gecomprimeerd, multi loops, multi
release, geluiden.
5,6 GB
Geladen 16 bit 48 kHz, gecomprimeerd, singleloop, single
release, geluiden niet geladen.
2 GB
Beeldscherm lay-out
van
het Ottes orgel in Móstoles
Tab 1 : Fotografias (Foto's)
Dit tabblad toont het front van het orgel en als u klikt op de foto
ziet u de kerk.
Tab 2 : Consola
De kleine vierkantjes boven het pedaal geven aan welke toets u
indrukt.
De vijf luikjes boven het klavier bewegen mee bij gebruik van de
zweltrede.
Tab 3 : Registros (Registers)
Links ziet u de virtuele voorstelling van de register- en
combinatieknoppen.
De blauw omlijnde knoppen zijn bijgemaakt voor Hauptwerkgebruikers.
De rood omlijnde knoppen zijn speelhulpen zoals koppels en de
tremulant. Let op: De koppel OM - OEX (Organo Mayor - Organo Expresivo) is
bijgemaakt voor Hauptwerk gebruikers met een console met 2 manualen.
Bij het inschakelen van deze koppel schakelt manuaal 1 uit.
Het goudkleurige vlak van C5 geeft aan dat deze combinatieknop het
laatst is ingedrukt.
Tab 5 : Aire (Wind)
Rechts ziet u de virtuele voorstelling van de windvoorziening. Tevens
vindt u hier de drukknoppen om de toets- en registertrekker-geluiden
aan of uit te zetten. (Tirantes sonido = Registertrekkergeluiden en
Teclados sonido = Toetstgeluiden)
U ziet onder andere 2 afbeeldingen van de balgen. We hebben hier
gebruik gemaakt van filmbeelden, u ziet dus de werkelijke beweging van
de balgen.
Beide balgen zijn veerbelaste keilbalgen en de balg van het Organo
Expresivo is ondersteboven gemonteerd.